Blog Layout

איך אני נראית מבפנים - הארכיטיפים בראשי פרקים

הנה אני..
פייה
מקפצת, מפזזת, מנתרת
מפרח לפרח
מענף לעלה
מנצנצת באור של בין הערביים.
קסומה, מאירה, מרפרפת בצחקוקים
רואה אותי וכמעט נוגע בי
והנה אני שוב נעלמת בינות העלים
בין האור והצללים

הנה אני..
כוהנת
עומדת שתי רגלי נטועות בפיסוק איתן
גופי ניצב וידי נישאות אל השמיים
מושכות משם ומורידות אל תוך האדמה
מים מעלי. אש מתחתי
פניי שקטות ומרוכזות.
כל גופי רוטט ומכה גלים
שנאספים אל שפת המזבח העתיק.

הנה אני..
מכשפת כישופים
אוספת צמחי רפואה על גדת הנהר
שומעת את קול החיות ממרחקים
וקוראת בהם סימנים
לבאות
מחוללת בחשכת הלילה
בעודי ישנה על מיטתי
חולמת בהקיץ
מקיצה בחלומי


הנה אני..
אם כל חי
מערסלת תינוק בחיקי
מבשלת תבשילים ריחנים
חובשת פצעים
מניחה יד רכה על מצחך הקודח
ממלמלת מילות הרגעה
אל תוך שנתך הטרופה

הנה אני 
ילדה
כואב לי
כואב
אבל
אני מוכנה להתגבר
אני לוחמת

הנה אני
לוחמת
החרב שלי מוכנה לשליפה מהירה
על הגב..
כמו סמוראי
כמו שהראית לי, 

הנה אני,
רומנטית
אני נותנת בך אמון
לא יודעת למה
הפנטת אותי
כנראה
עם החוכמה שלך 
עם הידע
עם הנוכחות הנוקבת 
שאין לה פשרות.



18 Aug, 2023
מה הקשר בין ריקוד ליוגה?
04 Aug, 2023
כשאומרים שלמישהו אין עמוד שדרה בדרך כלל מתכוונים שהוא לא אדם יציב, שקל להסיט אותו מעמדה לעמדה , שהוא לא יודע לעמוד על שלו. עד כאן האיכות היציבה של העצמות. אבל אם מסתכלים יותר לעומק זה גם אומר משהו על מערכת העצבים. עד כמה אנחנו עמידים בזמנים של שינויים וטלטולים? בין הקצוות של אדישות מוחלטת או הדחקה לתגובתיות יתר וחרדה יש סקאלה של מצבי ביניים שבתוכה אנחנו נעים. אלה תזוזות שמשפיעות על הנפש ועל התפקוד ועל איכות החיים שלנו כאן. בחיים יש זעזועים כל הזמן. ברמה האישית וברמה הגלובלית והארצית. לאירועים האחרונים מסבבינו יש פוטנציאל להוריד רבים מאיתנו מהפסים. אנחנו אכן מגיעים לשיאים מיוחדים שבהם המציאות מסביבינו משתנה מהקצה אל הקצה. הפלנטות שועטות בשמיים. והמין האנושי יודע עכשיו שינויים רבים. אבל אנחנו עדיין כאן. יש לנו חברים משפחות, עיסוקים. וזה לא נגמר,..עד שזה,.. נגמר. אז איך לשמור על מצב נפשי מאוזן. איך נחזק את מערכת העצבים כך שתשאר יציבה וגמישה גם במצבים קשים? איך לטפח את הבית הפנימי שלנו – מקום קבוע, אדמה שאפשר לחזור אליה? זה אלמנט אדמה שבתוכנו. יציבות, משהו מוכר שהולך אתנו לכל מקום. הכרות עמוקה עם עצמי לאורך זמן. תחושה שאני יודעת מאיפה באתי. מי אני , מה אני רוצה ,מה האמת העמוקה שבה אני מחזיקה. התרגול למצוא את האדמה בתוכי, לחזק את מערכת העצבים זה לא משהו שעושים מעכשיו לעכשיו, או רק בעיתות מצוקה. יש נקודה שממנה כבר קשה לחזור ונקודות אחריה מהן עוד יותר קשה לחזור. את התרגול הזה התחילו בעוד מועד. ושימרו על פעימה. אלמנט אדמה הוא הפעימה. הפעימה הקבועה שבנשימה, בעונות השנה, בחוקי היקום. השמש זורחת, השמש שוקעת. הירח עולה, מתמלא. פעימה משמעה לחזור לעובדות הפשוטות והבסיסיות ביותר. יש אדמה מתחת לרגליים ועליה אנחנו פוסעים. המים זורמים למעלה, להבות האש עולות מעלה. הפעימה הכי נוכחת בחיינו היא הנשימה. בשביל לחזור הביתה אני לוקחת נשימה עמוקה ואם קשה לי כי החזה סגור, אני מתבוננת בנשימה, מרחיבה אותה לאט ובסבלנות. ונותנת לה לחלחל פנימה אל התאים. הרבה אנשים חשופים לידע עצום שמגיע אליהם מכל הרשתות. תבדקו – אולי אתם חשופים ליותר מדי ידע? לא באמת יעזור לדעת על כל מה שקורה. תבדקו עד כמה אתם רוצים להיות חשופים למידע מערוצי התקשורת והאינטרנט. לדעת על כל האסונות והקונפליקטים ולשמוע דברים מדכאים לא ישנה את המצב הכללי אבל ירע למצבכם האישי. אם חשוב לכם, תתעדכנו. אבל במידה שבה אפשרי לספוג מבלי לשקוע במרה שחורה. לכל אדם יש מידתיות אחרת וסף רגישות שונה. אל תמעיטו בערכה של הרגישות שלכם. גם אם נראה לכם שאתם יכולים לספוג המון, תהיו רגישים לעצמכם. צרו לכם בבית הפיזי שלכם מקום נעים, מכיל, ברמה אנרגטית של סדר ונקיון, הניחו חפצים ותמונות שעושים לכם טוב, שמסמלים עבורכם את מה שאתם שואפים אליו. הנעימו לחושים. עם ריחות טובים, מוסיקה, יופי ואסתטיקה. כללו בתזונה שלכם שומנים ׳טובים׳ כמו – אגוזים, אבוקדו ולמי שאוכל - דגים, בשר עם שומן. הפחיתו פחמימות וסוכרים. שתו מים. שמנו את הגוף בשמן איכותי. מערכת העצבים רגישה ליובש. במיוחד אנשים שטבעם – מהירות תנועה, רזון, מחשבות פעילות , קושי להתרכז, נטייה לעצבנות ייטיבו עם עצמם אם ישתמשו בשומנים טובים בתזונה וימרחו על עצמם שמנים איכותיים. אפילו מעט בנחיריים ובתוך האזנים. עם הזרת. תרגול יומיומי ישמר ויחזק את העמידות שלכם לאורך זמן. יחזק את הפעימה ואת הקשר עם אלמנט אדמה. אפילו תרגול שהוא פשוט וקצר כמו יוגה, צ׳י קונג, מדיטציה, נשימה, שחייה בים, ריקוד, ריצה. ואם לא הצלחתם לעשות את כל זה – המשיכו הלאה, אין צורך בביקורת או הלקאה עצמית. זה לא ישפר את המצב אלא יחמיר אותו. תנו לעצמכם עוד הזדמנות להתחיל מחדש. ועוד אחת ועוד אחת. בסוף – זה אפקט מצטבר. ועם הזמן תמצאו עוד שורשים בפנים, תמצאו אינטימיות עצמית ותרגישו יותר בבית בכל סיטואציה.
04 Mar, 2023
מה עושים כשהעולם מסביבינו 'מתפרק' - לובש צורות חדשות. איך ל'אכול' את הטבע הלא הגיוני של הדברים הנוראיים שקורים מסביבינו. את משחקי הכח שרעבים לעוד. את האלימות והריגרסיה. את השדים המחוללים שמסביב. מבנים מתפרקים - הרס וחורבן. איך עוברים את זה בשלום מבלי לצאת מדעתינו? איך לראות את השקר הגדול מבלי לעמוד ולתלוש את השערות ? זום אאוט בשביל לראות צלול צריך להרחיב את נקודת המבט. zoom out מתוך המקום המעורב, המזועזע, המתקשה לעכל. בנקודה הנוכחית על ציר הזמן. לעבור מתצפית הנמלה אל נקודת התצפית של הנשר המרחף במרומים. זה שרואה תמונה שלמה יותר. רואה את הסיפור לרגע מבלי להיות מעורב בו. כבר אמר לנו הבודהה אלפי שנים אחורה. אניצ'ה - הכל משתנה כל הזמן. הכל הכל כולל הכל- מלבד העובדה הזאת אודות השינוי. אין במה להאחז. בסיפור העתיק של האנושות כבר היינו לא מעט במקום שבו המבנים מתפרקים. הנבואות דיברו על הרגע הזה - אנחנו מצויים בעידן הקאלי יוג - עידן של פירוק. עידן של שינוי תודעתי. מציאויות מקבילות שחיות זו לצד זו. המבנים האלה מקולקלים, מושחתים. כבר הרבה זמן שהם לא משרתים אותנו כראוי. כמו בית ישן שהקירות שלו מתפוררים. אבל שמנו פה עוד טיח ושם פלסתר ושפכטל. סתמנו חורים והאמנו שהכל יחזיק והכל עובד. כי אנחנו לא אוהבים שינויים חזקים. תמיד נעדיף לדבוק במה שיש, במה שקיים. בעולם המוכר שמסביבינו, כל עוד זה עובד איכשהו. אבל האמת היא שהשינוי, ככל שיהיה קשה, מביא חיים חדשים. עכשיו הרקבון מתפשט בתוך הקירות של הבית ועכשיו אי אפשר להתעלם ממנו כבר הוא מופיע כמו כתמים גדולים של עובש מכוער. ואין ברירה כבר - המבנה החדש חייב להווצר. כן נוח - לא נוח . זה יקרה. זה קורה. המבנים מתפרקים , הכיעור שלהם מגיע לשיאים חדשים. לצד הבית החרב הזה והאדמה החרוכה - נבט ירוק צומח מהאדמה. השורשים שלו עמוקים, עמוקים והוא יונק מתוך מקוה של מים חיים. ממעוף הנשר הזום מצטמצם ומתחדדת הראייה הרבה מעבר לעולם הנמלה. פנימה , פנימה אל תוך הנפש. אל תוך תוכינו . אל הטוב שבנו . אל השקט שבלב הסערה. זה שהוא מעבר לזמן. מעבר לתקופה. זה שהקול שלו נשמע ברור, צלול ,שקט. נותן כח. למצוא את עיר המקלט שבתוכינו, מקום מסתור. מקור של עוצמה. הזכות המולדת שלנו. זום in
By מלי זוהר 05 Feb, 2023
הגן הנסתר אי שם עמוק בתוך התודעה שלי – יש חלק גדול של כאוס ומסתורין, חלק של סדר ומשמעת, חלק של טבע פראי ויש חלק שהוא הגן הנסתר שלי. מצאתי אותו פעם באחד השיטוטים וראיתי שהוא מאוד מוזנח. פה ושם הוא מזין את עצמו והפרא שבו ראוי למגורים. ואז יש חלקים שבהם אי אפשר לעבור בכלל, הוא פראי ואין בו שבילים. צמחו שם המון עשבים שוטים וסבוכים בינות לפרחים. החלטתי לטפח אותו. כדי להרגיש נעים, כדי שתהיה האפשרות לתור בו הלוך ושוב ולגלות את היופי האינסופי שבו. ומאז – בגן הנסתר שבלב התודעה שלי, אני מגדלת צמחי מרפא ופרחים, שותלת עצים ותולשת עשבים שוטים. לחלק מהעשבים השוטים יש שורש עיקש, והם יצמחו שוב, וגם אז אעשב שיהיה מקום לשתילים הרכים , שיתחזקו. ולשיחים. לפרחים שיגדלו ויפרחו , לעצים שיישאו פרי. בגן הפרטי שלי אני משקיעה. ורואה איך השתילים הרכים ששתלתי פעם הופכים להיות שיחים ופרחים והעצים נותנים צל לנוח מתחתם ופירות מתוקים. יש לי גינות משותפות ששתלתי יחד עם בן הזוג שלי וכאלה שעם הילדים או עם חברה, חבר. ואז אנחנו מטפלים בגינות האלה יחד ומטפחים ומנכשים עשבים. וכשיש לנו זמן של ביחד – מטיילים שם יחד או יושבים לאכול פרי ומדברים או שרים או משחקים. עושים אהבה. אם מגיעה סערה אל תוך חיי היא עוקרת עצים ושתילים בגן שלי, היא מפזרת את הפירות על האדמה להירקב. לפעמים זאת סערה מאוד רצינית, בקנה מידה של הוריקן. זה קשה לראות את ההרס שהסערה יצרה, אני מסתכלת מסביב ורואה איך מה שעבדתי עליו במשך שנים נחרב. איך למצוא כוחות לשקם את הגן? אני מסתכלת ויאוש רוצה לסחוף אותי משם. אבל כוחות החיים של הטבע והיצירה העתיקה שלי נמצאים שם והם חזקים יותר ממה שחשבתי. אני מחפשת ומוצאת עוד כוחות בתוכי, מוצאת עוד כוחות באנשים שיכולים ומוכנים לעזור לי ומתקנת את מה שהתקלקל ברוח החזקה. מסדרת מחדש את פינות החמד. זאת שליד המזרקה. זאת שליד הנחל, שמתחת לעץ. זה המשל. מה הנמשל? הצמחים והעצים ששתלנו בגן הזה הם אותן איכויות שאנחנו רוצים בתוך החיים שלנו. מה שמזין אותנו. מה שמיטיב אתנו ועם הסביבה הקרובה שלנו. העשבים השוטים הם הרגלים עם שורשים חזקים, דפוסים שנטמעו בנו בעבר שלנו, מקרים שקרו לנו והטביעו את חותמם, דפוסים שירשנו לפעמים מאבות אבותינו והם טבועים בתוכינו ומניעים אותנו, צורות התנהגות שונות ומשונות שלא מיטיבות אתנו. עשו לכם גן בתוך הפרא של עולמכם הפנימי. טבע האדם הוא פראי ומסתורי. עשו לכם בתוכו גינה , פארק לאומי מטופח עם השתילים, העצים, הפרחים שבחרתם.ן לשתול בו. מקום נעים ותומך שיזין אתכם.ן מעצמו, מעצם קיומו, ושתמיד תוכלו לחזור אליו למצוא כוח ונחמה.
26 Jan, 2023
בסוף ריטריט מדיטציה בן ארבעה ימים, ככל שהסתקרנתי לגבי האנשים ששהו במחיצתי בשתיקה נאצלת, כמתבקש בריטריטים מסוג זה. כשהגיעה השעה להשאר לכוס תה ולשוחח מעט עם האנשים שאפגוש בוודאי, נתקפתי ביישנות או אולי רצון להשאיר את המסתורין כפי שהוא מבלי ל׳קלקל׳ אותו במילים ובחרתי לנסוע ישירות הביתה. מבלי לשוחח עם איש. זאת בחירה שהתעכבתי לחשוב עליה, אולי קצת בריחה מהאי נוחות שבמפגש או שבלא נודע. אבל זה לא הנושא שעליו אני כותבת. כי פגשתי אדם אחד לשיחה קצרה. גילו אני מעריכה – בסוף שנות ה-60 לחייו. והוא פנה אליי לשיחה קצרה בתום הריטריט והציג את עצמו. כ׳זה אשר התעורר מאוחר׳. עכשיו – אתם.ן בטח מבינים.ות למה הכוונה במילה ׳התעורר׳ אבל למען הסר ספק, אסביר בכל זאת. זה לא שהתעורר בבוקר משנת לילה עריבה. הכוונה שהתעורר בשלב כלשהו בחייו אל הדרך שבה אדם בוחר להתבונן על חייו ממקום אחר, שונה. מקום של אמת , של גילוי, של חקירה אודות הטבע האמיתי שלו ואודות מקומו בעולם. עם האומץ להעז ולהציץ אל המסתורין שבחיים. הגילוי הזה צומח לעיתים קרובות מתוך מקום של קושי. של ייאוש וצורך עז בשינוי. והאדם מוצא את עצמו מוכן להודות שיש מה לחקור. שמה שסיפרו לנו עד היום על העולם הוא במקרה הטוב, קצה קציה של האמת. אם לא ערימה של שקרים ובדיות. הוא אמר – התעוררתי מאוחר, רק לפני 12 שנה. לא יודע מה עשיתי עד אז. 12 שנה זה הרבה זמן, אבל הכל יחסי. אולי החוויה היא של בזבוז זמן. כי עד הרגע ההוא, כל פעולה פשוטה, כמו - ללכת, לשתות, לאכול כל זה היה מתוך שינה. מתוך דפוסים, הרגלים. ופתאום חבלי לידה, קושי שפולט אותך מאזור הנינוחות. אל תוך לידה חדשה. התגובה הספונטנית שלי היתה – איזה כיף לך, בטח הכל נראה לך קסום. כך אמרתי כי נזכרתי בחוויית ההתעוררות שלי בתקופה בחיי שהצבעים נראו לי חיים ועזים פתאום. החוויות החדשות שהתגלו לי, היכולת להתבונן אחרת על הכאב, על האהבה, ועל כל חוויית החיים בכללותה. ׳את בטח אומרת ככה כדי לנחם אותי׳ הוא אמר. אבל האמת שלא, התכוונתי לזה. כי לאורך השנים הבנתי שההתעוררות הזאת היא חוויה מתמשכת שמתרחשת שוב ושוב ושוב. גורדייף, אחד המיסטיקנים הבולטים של העידן הישן, תחילתו של העידן החדש, נהג לומר – שעל פי רוב אדם שמתעורר, ממשיך ליפול לתוך שינה עמוקה ובשנתו הוא חולם שהתעורר. אבל למעשה זהו חלום ואותו אדם ישן שינה עמוקה. הולך, אוכל , שותה מתוך שינה. אבל בטוח שהוא התעורר. לכן אדם שרוצה להמשיך ולהתעורר צריך להציב לעצמו ומסביבו ׳שעונים מעוררים׳ מכל מיני סוגים. למשל- נשימה עמוקה, אמבטיה במי נהר קפואים, מדיטציה עם שחר, שינויים בתזונה, צום, מסע למקומות חדשים, אנשים מסביבך שיאירו לך את הדרך או ירגיזו אותך מספיק כדי ללמד אותך לשלוט ברוחך. ועוד ועוד.. כיד הדמיון הטובה. בוקר אור! צילום - makabera
18 Sep, 2022
התמונה היא נשית - אבל הכתוב מתייחס לגברים ונשים כאחד
18 Sep, 2022
התחלתי לעסוק בשאלה הזאת לאחר שתלמידה פנתה אליי בנושא הזה– לדבריה כשהיא מתרגלת יוגה, מתעוררים לעיתים השדים – בגלל השקט בתרגול, החוסר בהסחות הדעת שמצויות תמיד בשפע בתוך החיים. עולים דברים ומתחילים להפריע, להציק. השאלה הזאת שלחה אותי לחקירה. איך הטכניקה העתיקה של היוגה מנהלת את חיי הנפש? התשובה הבסיסית היא – יוגה אינה עוסקת בפתרון ישיר של בעיות נפשיות כאלה ואחרות. היא כן יוצרת מרחב פנימי שבו יש שקט נפשי שמתרחב והולך בתוך התרגול ומתוך התרגול אל תוך החיים. היוגה, כמו המדיטציה מלמדת אותנו לשים דברים בפרופורציה. כלומר לא להישאב אחרי המחשבות. בשילוב עם תרפיית גוף-נפש אנחנו לומדים לא להיבהל מהעוצמות שבהן התחושות האלה מגיעות, אנחנו לומדים בתוך התרגול לאפשר לעצמינו לחוות את התחושות הפיזיות שמגיעות ולחקור אותן, להניח להן להיות ולא לנסות להפטר מהן או לבנות על גבן תיאוריות וחרדות נוספות שנועדו למנוע מאתנו להרגיש לא טוב. השורות האלה נכתבו בחלקן בעת רביצה בחופי סיני ומכאן הדימוי הבא - תרגול מתמשך ומתמיד דומה לרביצה על החוף , מקום בו אנחנו חשופים לתנאי הטבע והתבוננות במקצביו. חשופים לתנאי מזג האוויר, לשמש ולכוכבי השמיים. פעם הרוח נושבת בחוזקה ופעם בעדנה. מדי פעם הים סוער ואז הוא שוב שקט. לעיתים חם עד מאוד עד שמגיעה בריזה נעימה. הים נסוג ומתמלא מחדש. כך הוא הדבר עם המקצבים הפנימיים שלנו. בתוך התרגול היוגי והשהות בתנוחות – נצפה במה שמתעורר. ככל שמתגבשת תודעת התרגול אנחנו לומדים לצפות בסערות, בגאות והשפל, ברוחות המשתנות, כאילו היו שינויים במזג האויר. חלק מהסערות ותנודות מזג האוויר אנחנו מייצרים בעצמינו ומאמינים לזה או לא בכל מקרה יש לזה אחיזה חזקה במחשבות והתחושות. חלק אחר מהסערות והשינויים נובע מתנאים חיצוניים – תנועת הכוכבים והשפעות אחרות. ממש כפי שתנועת הירח משפיעה על הגאות והשפל של מי הים. ועל המחזוריות של הנוזלים כגוף, דבר שבולט במחזור החודשי הנשי שמגיב לירח המלא או החדש. כשעולה בידינו לבסוף ליצור את הריחוק הנדרש מהטבע שלנו, מסבך המחשבות, מההתניות והדפוסים שאתם אנחנו מזדהים. אז מתפנה מקום לרוח לעבור דרך קנה הבמבוק שהוא אנחנו. לא מדובר בעצירה מוחלטת של ההזדהות עם דמותנו האנושית. מספיק שיהיו שם הפוגות, גיחות של תובנות, איים קטנים בתוך אוקיאנוס החיים המושפע תדירות מתנאי מזג האוויר. איים קטנים של תודעה שקטה, שנוצרו מהיכולת להתבונן על המתרחש מבלי להזדהות איתו. זה לא יעלים את האוקיאנוס והסערות האלה ימשיכו לקרות גם אחרי שנים רבות של תרגול. אבל האיים האלה יחברו עם הזמן זה לזה ויצרו רצפים של יכולת התבוננות מרחוק. שקט תודעתי. נקודת תצפית מעבר להתרחשות היומיות שמסעירה אותנו, מפזרת, מכאיבה ומנתקת את התודעה מהכאן ועכשיו. יחד עם ההרפיה הזו ויכולת ההתבוננות אנחנו ׳מיושרים׳ עם כוחות הטבע האדירים ומניחים לתהליך ההאטה יוגי לקרות בתוכנו.
By מלי זוהר 18 Sep, 2022
בפעם הראשונה ששמעתי את המושג הזה משהו הואר בתוכי, התעוררה בי סקרנות גדולה וכאילו שמעתי פעמונים דקיקים מצלצלים סביבי. לא, אני לא מגזימה. הייתי חייבת לבדוק מה זה. טבלתי אז כבר בעולמות המחול שמשכו אותי מגיל צעיר. הסצנה – רחובות תל אביב , תחילת שנות התשעים. אני צועדת עם בחור שרק הכרתי והוא כבר יודע את העולמות המיסטיים למיניהם. חינוך מהבית. אני בתחילת שנות העשרים. ואז הוא אומר – שמעתי שיש מורה טובה ליוגה בתל אביב. (-מורה?.. מורה אחת, טובה? – תחילת שנות התשעים, מי שמע על זה בכלל אז?) ואני חושבת לעצמי – יוגה .. הממ.. לא יודעת מה זה, אבל נשמע טוב הצליל של זה. סוף סצנה. במהלך השנה שלאחר מכן נסעתי להודו והתחלתי לחקור ולחפש. קיבלתי את ההשראה וקצת מהפילוסופיה, אבל לא פגשתי ממש מורים ללכת אתם דרך. היה לי ספר של שיווננדה – למדתי ממנו ותרגלתי תנוחות. כל יום , פעמיים ביום. מין חקירה עצמית כזאת. אפשר לומר שהתאהבתי, בהודו ובתרבות שלה וגם בדרך ההוליסטית. עברו שנים של התנסויות, לבד ועם מורים שונים , בשיטות שונות.- בגואה, קופנגן, שוויץ ותמיד עם התרגול האישי שלי. ההעמקה והנסיון. חלפו עשר שנים מהסצנה ההיא בתל אביב ואני בהריון והפכתי להיות אמא. בום, כל החוויה השתנתה, אני כבר לא חיה את עצמי בלבד, יש כאן עוד יצור שהכל עכשיו קורה למענו. והשינוי הכי קיצוני. הוא הגוף והכימיה בתוכו. הגוף השתנה, התפיסה השתנתה. יותר מאשר שינוי שרואים מבחוץ – זה שינוי בחשק , ברצון. מאז ועד היום – ההבדל העיקרי שהבחנתי בו - התרגול לא תמיד בא בזכות עצמו, הוא בא יחד עם משמעת, בזכות מעט משמעת אני ממשיכה לתרגל. יש עוד דברים שקורים כמובן עם הגוף המשתנה. גם ההאטה יוגה עצמה מתייחסת אחרת לגיל המתרגל. עם השנים והכוח שהתגבש כבר באמצעות חיזוקים והגמשות, היוגי מבלה יותר זמן בתוך תנוחות. אז מתחיל שלב הנקרא -ראג׳ה יוגה. – יותר ישיבה, פראנה יאמה, מודרות, מאנטרות, העמקה אל תוך התודעה. חלפו עוד עשר שנים – ואחרי שני ילדים, מעבר לצפון הארץ והשתקעות במקום אחד, כשמצאתי את עצמי מלמדת הבנתי שהגיע הרגע להפוך לתלמידה ולמורה באופן רשמי. ב2007 מצאתי את הבית הזה במקום שהיטיב איתי. אז הכרתי את השאדו יוגה ואת המורה שלי – דודי מלכא, שאצלו אני ממשיכה לבקר ולתרגל בקבוצה. הלימוד הפך לחניכה. ונראה שאני מתמידה בזה. זאת הדרך שבה אני מתרגלת. כשאני מלמדת – אני משלבת כלים נוספים בדרך ובהנחיה הייחודית שנובעת ממני. מה שהכי משמעותי עבורי הוא היכולת ליצור שקט בתוכי ומקום שהוא עין הסערה. מעין שמורת טבע פנימית שמשמרת את הטבע הטהור שבתוכי והיא החיבור למקור שהוא הזנה רוחנית.
By my target 20 Oct, 2021
מי שצפה בסדרה הויקינגים , לא יכול היה שלא להבחין שאחת הדמויות המרתקות הייתה זו של לאגרתה. האישה הזו שהקסימה את העולם. ולא רק כי היא יפה, אם כי די ביופי הזה להקסים, ככל שהעמקתי בדמות שלה, הבנתי מה מושך אותי אליה ומה הסוד של דמותה. היא מזכירה לי דמות אחרת מתוך סדרת ספרים בשם ׳אנג׳ליק׳ שקראתי בנעוריי. הדבר המשותף לשתי הדמויות האגדיות האלה הוא שהן מגלמות את הארכיטיפים השונים של האישה. הלוחמת. הכוהנת. המלכה. האם. הרעיה. המאהבת. יש עוד אחד שלאגרתה פחות מצטיינת בו, אבל אני מוצאת לנכון לציין אותו כאן אשת הרפואה/המכשפה בכל אחד מהם היא מאוזנת להפליא. אבל מה קורה כשהם יוצאים מאיזון? נשאיר את זה כשאלה פתוחה ובמאמר הזה נבחן את הפן המאוזן והמושלם של הארכיטיפ דרך הדמות הזו של לגארתה. דמות האם נדמה שכשאשה נמצאת בדמות הזו, היא כל כולה נשאבת לשם. כשהפכתי לאם, ממש בהתחלה, זה היה אחד הדברים הקשים שחוויתי. יחד עם האושר העילאי להיות כה קרובה לפלא הבריאה, לתינוק הרך והטהור שיצא מתוכי, לרמות האהבה והקרבה שלא הכרתי עד אז. לכל זה נלוו רגשות וידיעה שאינני עוד שייכת לעצמי, שמהותי מתחלקת לעוד גורמים. נשים רבות חוות דיכאון אחרי לידה עם השינוי הכה מהותי הזה. לראשונה בחיי הבנתי מה זאת חרדה. מה זאת דאגה. ואיבדתי את החופש הגדול שהיה מנת חלקי עד אז. שם התחיל השלב בחיי שבו אני חולקת את מהותם הבסיסית עם עוד נשמות. שבו אני לומדת על עצמי יותר לעומק. שבו אינני שייכת רק לי יותר. שבו האהבה שבי גדלה ומתעצמת. תינוק בא מרחם אמו ויוצא אל רחם העולם. הוריו מתבקשים להיות שרויים בניצוצות האמון שיש להם בעולם. שיגן על ילדם ויהיה לו בית בחייו עלי אדמות. לגארתה נאלצת לתת אמון בעולם שכולו מלחמות ואכזריות. אבל שיש בו גם יופי עצום ומשמעות. בנה הופך ללוחם עשוי ללא חת שידוע בכך שיש עליו הגנות ושמירות. כל אם תמצא במקום הזה במוקדם או במאוחר. ככל שהילדים גדלים כך מתבקש האמון הזה יותר. עוד דוגמא מהמיתולוגיה העכשוית - אימו של הארי פוטר הטילה עליו כישוף הגנות שמנע מלורד וולדמורט להזיק לו. כאשר הוא גדל הוא נאלץ למצוא בעצמו ובכוחותיו את ההגנות האלה. אבל כוחה של אמו המגוננת עליו תמיד נמצא לצידו גם אם היא איננה בחיים. האם בדמותה הארכיטיפית היא זו שאינה חוששת לחשוף את מי שהיא לעיניי ילדיה. לילדיה הקטנים היא מעניקה אהבה אין קץ יחד עם גבולות ברורים. שיסדרו להם את הכאוס הקיים בעולם. וירגישו שהם נמצאים בבית בכל מקום. כשהם גדלים היא זו הממשיכה להעניק אהבה וחום ככל שמתבקש אך לא באופן לוחץ שירחיק אותם. בעניי רוחה היא רואה את דמותם המועצמת של ילדיה. ממרום גילה והחוכמה שבאה איתו היא רואה באופן מופשט את ייעודם והיא מכוונת אליו בעדינות תוך כדי תשומת לב שהיא לא כופה את הרעיונות האישיים שלה על הידיעה האישית שלהם והתבונה שהגיעה עם הדור שלהם ושאינה מנת חלקו של הדור שלה. הרעיה והמאהבת דמות המאהבת מתחלקת כאן לשתי קטגוריות , כאן ההתייחסות אליה כחלק מארכיטיפ הרעיה - לגארתה הרעיה, היא נאמנה ואוהבת. ויחד עם זה, היא יודעת היטב לעמוד על שלה ולהכיר בכוחה ובאישיותה שלה. כפרטנרית לסקס היא נוהגת בתעוזה ומפגינה כושר המצאה וגמישות. הרבה אפשר לומר על הרעיה או בכלל על מערכת יחסים של גבר ואישה. אבל אחד הדברים הבולטים שמפשטים את המצב הוא הטבעת היכולת למצוא את עצמיותך בתוך השילוב המורכב של חיי זוגיות ומשפחה. בתוך הערבובים האינסופיים לחדד את היכולת לזכור מי אני, לחזור אל עצמי שוב ושוב. הרעיה הארכיטיפית היא זו שקרובה אל מהותה הגרעינית, מבלי לאבד את המסוגלות של חיים משותפים ויצירת תקשורת של אינטימיות והבנה. אותן התכונות מתבקשות מבן/בת הזוג שלה. אם אין לה בן זוג שתואם את דרגות ההתפתחות וההעצמה שלה, יהיה לה קשה עד בלתי אפשרי לקחת חלק פעיל בזוגיות ולגדול בנפשה. היא תאבד את עצמיותה ותשכח בצערה, אדישותה או כעסה את המהות הפנימית ביותר שלה, זו שמובילה את המשפחה לחוף מבטחים. נאמנות היא תכונה מתבקשת במערכת יחסים זוגית. גם אם זו זוגיות פתוחה או פוליאמורית, דבר שקשה לקיימו והוא דורש צמיחה מרבית ומהירה בנפש, גם בזוגיות כזו , תתקיים נאמנות והכרה ביחסי הנאהבים שהם מעל הכל. הנאמנות היא זו שמאפשרת יציבות שנמשכת לאורך זמן גם דרך הסערות שמתרחשות בדרך. הרעיה, האישה, השאקטי, נשארת במהלך השנים נאמנה לקוד הנשי שהיא נושאת. לנשיות וליופי והטיפוח האופייניים לה, עם כל הגינונים הנשיים של הזזת השיער מהפנים, החיוך המפתה, ההליכה. היא שופעת ברוך, ומטפחת את האינטימיות ומראה את אהבתה, נותנת תשומת לב במידה הנכונה. העצמת המיניות גם כשהיא בדלותה, לעיתים אין לתת לה לדעוך. עושה כל שביכולתה להחיות בתוכה את החושניות. בסיפור של לגארתה היא לא מהססת לחתוך את הקשר כאשר היא מגלה שהקשר שלה עם ראגנר אינו מכבד אותה כפי שהיא. הרעיה יודעת לזהות מתי כדאי לה להשקיע בקשר ובגבר או האישה שלה, אם יש שם פוטנציאל לגדילה היא תזהה אותו ותמשיך להתעקש ולהלחם עבור הסיכוי לחיות בהרמוניה. אבל אם, לאורך הדרך היא מזהה שהיא מאבדת את עצמה או שבן הזוג שלה אינו ראוי למאמצים שהיא עושה, היא תחפש בתוכה את האומץ והכוח לפרק את הקשר ולנוע הלאה בכל מחיר. המאהבת היא דמות שמשתנה לאורך השלבים השונים בהתפתחות. לאורך שנות הילדות והנערות נדרש מזל וחוסן כדי שתהיה שם התפתחות מינית ופיתוח יכולת לעבור מעבר לטראומות, הסכנות והמהמורות שהעולם מניח לפנינו במיניות הבלתי מאוזנת שקיימת בו. מזל – כדי שלא יונחו לפנינו אתגרים גדולים מדי שישבשו אותנו בהתבגרות המינית שלנו. חוסן – כדי שיהיה בנו די חוסן נפשי ובריאות לגבור על אותן מהמורות שהונחו לפנינו בדרך בתהליך ההתבגרות המינית שלנו ובכל זאת לשמור על שלמות ובריאות בכל הנוגע למיניות. כך או כך – רובינו חיים בחברה פוריטנית ושמרנית מדי. ברור שישנם מקרים שזה בדיוק להפך, אבל על פי רוב, זה המקרה. מיניות אינה מדוברת מספיק ויש הרבה מבוכה ובורות מסביב לנושא הזה, מה שעשוי למנוע ואך מונע מאתנו כנשים להיות בפתיחות המאפשרת עונג, התפתחות והגדלת הידע החושני. היכולת לדבוק באהבה לאורך השנים והעשורים היא איכות נרכשת. ככל שנלמד עליה עוד ועוד ונפתח את האפשרויות והיכולות כך נמשיך להחיות אותה. בעיקר בתוך חיי הנישואין. המיניות משתנהזמן במהלך ה היא אינה אותו הדבר בנערה, אישה צעירה או אישה בוגרת. מי שתתרפק על העבר, צפויה לה אכזבה, אם נצמד לקונספט הישן נשתעמם עד מהרה. כמו כל נושא בחיים גם כאן יש תהליך של התפתחות ולמידה. בדמותה הארכיטיפית של המאהבת – היא שומרת על פתיחות מחשבתית, היא ערה לרצונותיה, שומרת על רמת משחקיות. מחיה בתוכה את המשחק האירוטי, ולא רק בסקס או מול בן-זוג. היא משמרת את התשוקה בתוכה חיה ופועמת על ידי חושניות בכל האספקטים שהחיים מזמנים. הלוחמת אחת התכונות המופלאות שבתקופת הויקינגים היא העובדה שהנשים הנלחמות לצד הגברים. אלה שנלחמות מאומנות לכך והן עשויות ללא חת. המלחמה היא אספקט זכרי, הקיים גם בנשים. שדה הקרב אינו תמיד זה שבו נלחמים פיזית. הוא קשור לכל מערכת השגיות מוחצנת. למשל – עסק או קריירה, היחלצות ממצבים קשים, הגנה על החלש, בין אם הם בני משפחה או לא וגם קידום מטרה צודקת או אג׳נדה חברתית. הלוחמת תשתמש בכל האמצעים המצויים בידיה על מנת להשיג את מטרתה. היא נחושה ומיומנת בכלי הנשק שברשותה. היא ערנית וחדה. וכשהיא שמה לנגד עיניה מטרה היא תחתור אליה בנחישות ובהתמדה. חושיה מחודדים וגופה מאומן ומתורגל ושוקק חיים גם אם הוא עגול ונשי. כלי הנשק שלה יכולים להיות רבים ומגוונים, אם זה לשון חדה, שכל חריף, אינטואיציה גבוהה, ערנות, כנות, ישירות, הכלה ועוד תכונות כאלה. היא ניחנה באומץ וכושר עמידות. גם כשהתנאים קשים היא לא מוותרת וממשיכה לחתור הלאה.אך ככל מצביא היא יודעת גם להכנע לפני ההתשה המוחלטת ובין המערכות. אם יש לה תכונות של מצביאה או מנהיגה, היא יודעת לתכנן את צעדיה במובנים אסטרטגיים. יש לה יכולת לתכנן מהלכים קדימה והיא יודעת לגייס לעזרתה בני ברית שיסיעו לה. המלכה הממלכה של המלכה שוכנת בה עצמה. נפשה, גופה וכל כולה ועולמה הקרוב היא הממלכה. היא יודעת להתייחס אל עצמה בכבוד, היא מטפחת את עצמה. ומעריכה את עצמה . גם כאשר אחרים מסביבה אינם מכירים אותה, או בה ומזהים אותה ככזאת, היא ממשיכה לקיים את התכונות הללו. היא גאה אך לא יהירה. היא יודעת את ערכה ואת תכונותיה ונדיבה כלפי הסובבים אותה. היא מכבדת את גופה בכל מקרה גם אם היא סבורה שיש בו פגמים. לרוב, התכונות האלה ישתקפו בתכונותיה החיצוניות – אם זו יציבה ונוכחות וגם צורת לבוש וענידת תכשיטים. היא מרשה לעצמה לפאר את גופה ובכך להדגיש את דרכה בעולם. היא חומלת על אלו הזקוקים לנחמה ולחמלה. אבל אינה תומכת במסכנות וקורבנות. הכוהנת האישה בדמות הכוהנת היא זו שמחברת אל העולם הרוחני. היא מבצעת טקסים סימבוליים המקשרים בין אדמה לשמיים. היא מגשרת בין האלים והאלות לבין שוכני האדמה. מדובר בפן הנשי שהוא שונה ומנוגד מתפקיד ההזנה הפיזית שנשים כה מנוסות בו וכה מזוהות איתו - זהו החיבור עם המיסטיקה, עם האינסוף, עם הכוחות המקיפים אותנו ונסתרים מעיננו. פן נוסף של הכוהנת טמון בעולמות המיניות, בהכרה בכוח המיני ובשערים שנפתחים כאשר מעשה האהבה הוא עוצמתי ומשוחרר. בין שתי הקצוות של התמסרות אינסופית וכוונה. בחיי היומיום ובביתה כשהיא הכי קרובה לדמות האם המזינה. יש בידה להכניס את האיכות של הכוהנת, זו שמחוברת עם העולמות הרוחניים. עם הסדר המופתי וההרמוניה שהיא מכניסה לעשייה שלה. עם היכולת להתבונן בנעשה ממעוף הנשר ולראות תמונה שלמה. בכך שהיא מתחזקת את נפשה וצמיחתה הרוחנית בד בבד עם התחזוק הפיזי של עצמה ושל הבית כולו. כאשר היא שלמה בתוכה, כל בני הבית חשים בזה וניזונים מכך. השלמות הפנימית היא תוצאה של עבודה תודעתית , פנימית והקשר עם הרוחני והמטהפיזי. אשת הרפואה או המכשפה למילה ׳מכשפה׳ יש קונוטציות שליליות. לכן השימוש בה נעשה בזהירות. הכוונה היא ליכולות הנובעות מרמת אינטואיציה גבוהה. החידוד של היכולת התחושתית לרגישות ו׳קריאה׳ של אנשים ומצבים. על היכולת לחיות על ׳קו התפר׳ בין המציאות המקובלת לעולם הנסתר. מדובר בידע שבחלקו נרכש מתוך הנסיון ובחלקו הינו אימון של רגישות ורספטיביות. זו אינה תכונה השמורה לנשים בלבד, אבל קשורה לצד הנקבי של כולנו. חלק אחר של אשת הרפואה הוא הקרבה לעולם הצמחים והחומרים הרבים המצויים בעולמינו הפיזי שבכוחם להשפיע עלינו. כנגזרת מתוך יכולתה להיות או היותה אם, מקנן בה הרצון להיטיב עם ילדיה ועם כל הקרובים אליה. משם בה הצורך והיכולת ללמוד על עולם הטבע, הצמחים, המינרליים, המזון, הפיזי והרוחני, ולהשתמש בכל אלה לרפא ולהעצים. כל הנאמר כאן הוא על קצה קצהו של המזלג ובראשי פרקים. בכל קטגוריה מתואר הארכיטיפ בצורתו האידיאלית והמאוזנת ביותר. על כל אחד מהאלמנטים אפשר להרחיב עוד רבות. ועל כל אחד מהם אפשר ללמוד דרך התנסות. אסיים בהודיה ללגארתה ואנג׳ליק – דמויות פיקטיביות המייצגות את השלמות הנשית באספקטים שונים. בהודיה לכל אותן נשים בשר ודם שמעוררות בי השראה יומיומית. ולכל הכח הנשי באשר הוא – מי ייתן ויתעורר ויתחזק בתוך עולמינו הפטריאכלי ויביא רוך ועוצמה של יצירה והכלה לתוכו. אני מזמינה אתכן, הקוראות להגיב. ואם תרצו, להוסיף מנסיונכן והידע שלכן, זהו נושא רחב ומלא בפרטים ומידע שנמצא אצל כולנו. הארכיטיפים הנשיים הם נושא מרתק לסדנאות לימוד ומעגלי נשים - בהטמעה ובהתנסות מוזמנות לפנות אליי בנושא הזה
By my target 04 Oct, 2021
טראנס, היפנוזה והמרחב התודעתי העניין שלי בנושא הטראנס והיוגה החל כשהבחנתי שלשם התרגול היומיומי נדרש ממני להוביל את נתיבי ההוויה אל מרחב תודעתי מסויים. זוהי אמירה לא לחלוטין מדוייקת מכיוון שאפשרי לי לתרגל יוגה גם מתוך המרחב התודעתי הרגיל, שבו זרם המחשבות קולח בנתיבו היומיומי, פעם שקט יותר ופעם הומה. לפעמים מחשבות על מה אעשה אחר כך ולפעמים מחשבות הנודעות לאסנות עצמן ועוד אלפי הסתעפויות שונות ומשונות, תוך כדי התרגול, שכביכול מתנהל לצד ההתנהלות המחשבתית. מאידך , פגשתי מצבים אחרים שבהם התרגול תופס את הבמה המרכזית ברגע הנתון, התודעה אסופה ושקטה והתרגול מחלחל למקומות עמוקים יותר . במצבים מעין אלו ההנאה מהתרגול מתעצמת וחודרת לעומק ברמה התאית וישנה תחושה שההוויה כולה שותפה לחוויה והאפקט מועצם פי כמה וכמה. ההבדל בין שני סוגי התרגול הוא מצב התודעה השונה . פגשתי את השוני המתואר כאן לא רק ביוגה אלא במצבים אחרים בחיים , מה שהביא אותי לבדוק את תופעת הרכוז העמוק הזה ולחפש דרכים להתחבר אליו. חיפשתי דרכים שמביאות אותי ישירות אל אותה הנקודה בהוויה שמאפשרת לי להיות נוכחת במרחב בו אני נמצאת. ברור לי מנסיוני בתקופות שונות בחיי שישנם מצבים שהכניסה למרחב הזה היא פשוטה יותר ככל שהתנאים הנטרליים הסביבתיים מאפשרים זאת. זו הסיבה שמתרגלים בעיקר בזמנים הקדומים יותר בחרו לפרוש לתנאי נזירות שבהם אין כמעט הפרעות סביבתיות. כיום, כשהיוגה מתפשטת בעולם המערבי העסוק והנתון למצבי לחץ שלא היו ידועים לפני כן בעולמינו, אנחנו מחד- זקוקים מאוד לתרגולים מסוג זה על מנת לשמור על השפיות ומאידך - מתקשים יותר מאי פעם למצוא את הלך הרוח הדרוש לנו לשם כך. מסיבה זו כמו מתוך הסקרנות הטבעית שעלתה בי, החלטתי לחקור יותר לעומק את נושא הטראנס. ''יוגה היא הגבלת תנודות התודעה'' (פטנג'לי) מהו טראנס? מעט ידוע ונחקר באופן מדעי על התופעה הזו. לרוב המונח טראנס מתקשר למצבים בהם נמצאים מדיומים או שמאנים העוסקים בתקשור, כאשר הם מרפים את השליטה על תודעתם ומניחים ליישויות חסרות גוף לבטא את עצמם דרכם. בהתאם למושגים המסתוריים והשנויים במחלוקת בנושא זה, קיים פחד רב מכל הנושא הזה והתופעות הקשורות אליו ואולי מהסיבה הזו הנושא לא נחקר מספיק לעומק באופן מדעי על ידי פסיכולוגים ואנשי מדע אחרים. יש גם השוללים את קיומו כתופעה. אולם בטראנס שבו נעסוק נווכח שלמרות המיסתורין הגדול וההילה שסביבו והוא חלק מחיינו שבכל יום ויום. למעשה, כולנו נמצאים במצבי טראנס ויוצאים מהם ללא הרף . טראנס הינו מיקוד התודעה. שליטה מודעת או ,לרוב, לא מודעת בזרם הכאוטי של התודעה והכוונתו לנתיב אחד, יציב. הדבר דומה לכביש רחב, רב נתיבים והסתעפויות אינסופיות שמצטצמם והופך לדרך חד צדדית של נתיב אחד הנמשכת והולכת בהתמדה לאותו הכוון גם בזמן שלצידיה, תנועה סוערת ממשיכה לזרום לכוונים שונים בכבישים מקבילים. כאן נכנס לתמונה מונח נוסף, העונה להגדרות הללו ומתקשר ישירות למצבי טראנס ולזה נקרא - היפנוזה. היפנוזה עמוקה המאפשרת גישה ישירה לתת מודע ולניתוקו מהמודע הינה הצורה העמוקה והלמודה על ידי אנשי מקצוע ופסיכולוגים. אולם , היפנוזה או טראנס אפשריים גם כאשר המודע פעיל ואף על פי כן מתאפשרת גישה לתת מודע. שליטה בחושים והכוונת התודעה בעולמינו , לא שייכים רק להתפתחות רוחנית. חקר המח ובעיקר קווי המתאר של ההתנהגות האנושית ידועים וניתנים לשמוש על ידי אנשי פרסום, אנשי מכירות ופוליטיקאים. רבים משתמשים בכלים ידועים המשמשים להיפנוזה , ניתוב החושים ווהכוונת החשיבה לנתיבים ברורים וידועים מראש עד רמת התת מודע. ניתן לומר שהחברה כולה נמצאת בהיפנוזה עמוקה. ולא רק מעצם היותינו שרויים במהא מאיה, האשליה הגדולה המשמרת את עולמינו אלא גם בתוך מצבי שכנוע עצמי וחברתי ושימוש יומיומי בהגדרות שניתנו לנו ושאימצנו לעצמינו. ברמה הבסיסית ביותר, אנו זקוקים להגדרת העולם שלנו. 'לעשות סדר' , לאפשר ניתוב מסויים על מנת שנוכל להגדיר את עצמינו כדי שלא ללכת לאיבוד בכאוס הקיומי. באינסוף האפשרויות הקיימות ביקום. אבל הלכנו עם ההגדרה הזו מרחק רב והיא משמשת מקור לשליטה בתודעה האנושית. עם זאת, הטראנס , או ריכוז התודעה הוא כלי שעשוי לשמש אותנו בכל עשייה . ואכן הוא נדרש לנו לשם כל פעילות יצירתית שנבחר בה. מכך נובע שהוא אכן קשור לתיעול של אנרגיה ולשליטה בהלך הרוח של היצירה. זהו מצב שבו המחשבה אחידה. לא מפוזרת. ריכוז עילאי הנשמר לאורך זמן שבו הגוף מסוגל לעשות דברים שהנפש לא תעלה על הדעת. כמו אכילת גחלים או שכיבה על מסמרים כדוגמת הפאקירים. זוהי עשייה חד גונית מתוך הכנסת החשיבה למצב של hold או הכנסתה למסלול נפרד מזה של העשייה. הטראנס הוא כלי רב עוצמה שעשוי לשמש אותנו לשם חזרה אל הכאוס מתוך אחדות גרעינית. מקום שבו הגרעין המוצק אינו זקוק יותר לכלי שיאסוף אותו ואת חלקיו הרבים אלא יכול ומסוגל לנוע בהווייתו השלמה ברבדים הקיומיים השונים מבלי שיזדקק להגדרת העצמי. יוגה וטראנס - מה הקשר בינהם? כאמור, למצבי התודעה השונים המקושרים לטראנס יש שימושים והטיות רבות בחיי היומיום שלנו, החל משכנוע לקניית מוצר מסויים , דרך מצבים של יצירה על כל גוניה ועד לתרגול רוחני שמטרתו איחוד הרבדים השונים של גוף-נפש לשם התעלות על הצורה האנושית המוגבלת וחיבור מעבר לתשוקות וליצרים אל המקור, או האחד. ביוגה כמו במדיטציה, הטראנס מהווה כלי ובו זמנית הוא נובע ישירות מתוך התרגול. אחת הדרכים הבטוחות ביותר להגיע למצב של תודעה אחידה ומלוכדת היא החזרתיות. עשייה החוזרת על עצמה ללא הרף, אם ברגע נתון או לאורך ימים רבים ,מנתבת את הגוף והחשיבה במנעד מסויים. התנוחות השונות ביוגה הן מפת דרכים מעוצבת היטב שהחזרה עליהן מייצבת את התודעה ומסנכרנת אותה עם מפת היקום. הגוף השרוי בתנוחה מהווה מנדלה חיה. מבנה גיאומטרי שמונח ופועם יחד עם האלמנטים האדירים שסביבו. כמו שני חלקי מנעול הננעלים בנקישה אחת נחושה. היוגה היא נוסחה עתיקה. כלי שעוצב לשם הבאתינו , גוף ונפש לנתיב שבו היא שולטת ומנחה אל תודעה גבוהה יותר. אולם, בכדי להכנס אל תוך החוויה הזו אנו נדרשים להשתמש בכלי החזרתיות. החזרתיות מוליכה אותנו למיקוד , שבתורו מזין את החזרה, מעניק לה תוכן ועומק. יש לבחון האם אין לו לתרגול מן המשותף עם תכונות כגון חשק, רצון או נטייה של החושים. נשארת המשמעת בלבד. האמנם? מעצם הוויתינו לא נוצרנו כחלקים מכניים העושים את עבודתם. המציאות יצרה אותנו כקומפלקס של תחושות, רגשות, מחשבות, מחושים חושיים הנשלחים לכל עבר אל מטרות אינסופיות בעולם החושני. אז איך ניתן לרסן את כל אלה ולרתום אותם כיחידה אחת לשרות הנעלה? האם די לסתום את החושים בנחישות ועל ידי כח הרצון כמעשה הנזירים בימים הקדומים? ייתכן שזהו האזור הזכרי שלנו. אולם, היוגה , כמו כל דבר אחר ביקום נזונה משני האלמנטים גם יחד, כשם שקיים בה הפן הזכרי - אכיפת הגוף ואילוצו, החתירה הנחושה אל המטרה, המיקוד, המשמעת ללא פשרות.. כך גם קיים בה הפן הנקבי, שהוא ההתמוססות , ההתרחבות, היכולת להנמס פנימה, להתפוגג והזרימה הטבעית של נחל התודעה המשתנה בהתאם לעונות. גלי התודעה השונים המדע ממפה את גלי המח הניתנים למדידה ב- 5 גלים שונים על פי מהירות ותדירות הפולסים האלקטרו- כימיים הנשלחים בין הנוירונים ומשוייכים לקבוצות תודעה שונות , בחרתי כאן, לאור הנושא המדובר , להתייחס אל התודעה השונה שהגלים השונים מייצרים בנו יותר מאשר לתיאור המהירות או הערכים המתימטיים שלהם. גלי בטא - מצב התודעה היומיומי הרגיל של מצב עירות המאפשר לנו תקשורת וחשיבה המקושרת לפונקציות חשיבה הכרתית הדרושה לנו לעבודה, תקשורת מילולית, לימוד וכיוצא באלו. גלי אלפא - גלים גבוהים יותר ואיטיים יותר מאלו של הבטא , תדר זה מופיע כאשר התודעה במצב שקט ורגוע, בזמן שאיננו עסוקים בפתרון בעיות או בחשיבה אינטנסיבית אלא בזמן מנוחה.מיד לפני השינה ובהתעוררות. גלי טתא - זהו המצב המוערך ביותר של המח, הוא איטי יותר מזה של האלפא אך התדר שלו גבוה יותר. זהו התדר של התת מודע, שאין לו קשר עם החשיבה המודעת. הוא מקושר עם ריפוי,יצירתיות, מדיטציה וטראנס. גלי דלתא - מופיעים בזמן של שינה עמוקה , ללא חלומות. הרטט של המח בזמן כזה הינו איטי במיוחד ולמעשה, קרוב לאפס , קרוב למוות.. גלי גמא - יש מדענים שלא מייחסים חשיבות לגלים האלו ומחברים את התדר הזה עם הדלתא. הוא מקושר עם שינה המלווה בחלימה. גלי המח הרצויים בזמן התרגול הנם איפא גלי אלפא וטתא. מצב מדיטטיבי ושקט או מצב מדיטטיבי המלווה בתובנות עמוקות. אז איך מגיעים לשם - אבני דרך בתרגול עד כה , המסקנה המתבקשת היא שתרגול יוגה הוא הרבה יותר אפקטיבי כאשר הנפש שרויה במצב תודעתי מסויים וכי הטראנס הוא מצב המוביל אליו. אבל אין זה אומר שזהו המצב האוטומטי של התרגול. לעיתים קרובות, בזמן התרגול אנו נתונים במצבים תודעתיים של מחשבות יומיומיות, זרם בלתי פוסק המתרחש ללא שליטה ובעצם במסלול מקביל שאינו קשור כלל אל התרגול. הנה אוסף של מספר דוגמאות ודרכים "לאסוף" את התודעה לאלומה אחת או במילים אחרות, בחזרה לנושא שלנו, איך לייצר מצב של המשכיות. חזרתיות, ההופכת בתורה לזרם אחיד של תודעה, כך שגוף ונפש הופכים להיות אחד בתוך עשייה שלמה. הכלי הראשוני והבסיסי ביותר שאפשר להתייחס אליו כמשנה ומייצב תודעה הוא הנשימה- ש היא הגשר בין הגוף לנפש. ועם זאת הינה הפעימה הגסה ביותר שניתן להתייחס אליה. נשימה שהקצב בה חוזר על עצמו יוצרת יציבות בתודעה וברגש. נשימה איטית מאיטה את פעימות הלב, זרימת הדם וקצב המחשבות. כוונון הנשימה לאזור מסויים בגוף או הולכתה דרך תעלות מסויימות ממקדת את המחשבה בגוף, בתהליכים המתרחשים בגוף, ומעבר לגוף, מאפשרת כניסה למצבי עומק תודעתי שבתוכו מתאחדים גוף, נפש ונשמה. שמירה על המקצב הנשימתי לאורך התרגול מאפשרת מרחב תודעתי עמוק וחד גוני שבו הגוף מתעדן. נשימות טיהור כגון בסטריקה וקפלבטי - כשמן, מנקות את הגוף כולו ובכך גם את התודעה מאנרגיה "תקועה". ומאפשרת זרימה וספיגה מחודשת של חמצן ופראנה בתוך התאים הפיזיים והתעלות האנרגטיות. עצירות נשימה, קומבקה ,הן המצב הכי קרוב למוות. שם אנחנו הורגים את עצמינו מבלי למות. כאשר הגוף הפיזי מפסיק לתפקד במהלכיו הרגילים בהם הקארמה האישית והקולקטיבית מפעילה את עצמה אוטומטית, אנו עשויים להכנס לרובדים עמוקים שבהם התודעה מתמזגת עם הנשמה. אסאנות - החומר הפיזי הקרוב ביותר אל התודעה והשליטה בה הינו הcsf- שהוא נוזל הקיים בגוף ומקיף את הגולגולת ואת חוליות עמוד השדרה. בעצם היותו נוזל, הוא מוליך תודעה גבוה מטבעו. העובדה שהוא מקורב לכל מרכזי מערכת העצבים הופכת אותו ואת כל הקשור אליו לבעל חשיבות ראשונה במעלה בהשפעה על התודעה דרך תהליכים פיזיים. תנוחות המקרבות אותנו למצבי טראנס או תודעה אחידה הן אלו שבהן הדם זורם לתוך הראש כגון - אוטאן אסאנה ,פשימוטן, פרשווטן, סירשאסאן, סרוונגאסאן. לאלו מצטרפות גם ורייציות של כפיפות לפנים היוצרות מצבי הצטמצמות ובכך מכנסות פנימה את מעגל התודעה כמו ג'אנו סירשאסאן, אוגראסאן, קארנהפידאסאנה, מאריצ'י 2 ותנוחות אחרות הדומות להן. כמו-כן מניפולציה על העצה, המתרחשת גם היא בתנוחות הכפיפות לפנים משפיעה על נוזל הcsf, מפעילה לחץ לאורך עמוד השדרה, המשתחרר לתוך הגולגולת ומשפיע על המוח והמערכת העיצבית המרכזית, מעסה אותה, יוצר תקשורת בין שני קצוות הגוף, עליון ותחתון צליל - צלילים מסויימים מעבירים את התודעה אוטומטית למצב של גלי מח אלפא וגמא - כלי נגינה ברמת הרטט כמו קערות טיבטיות, גונגים ודיג'רידו. מקצבים אחידים ואיטיים של תוף מביאים את הגוף לרמה הבסיסית שלו. לרמת מקצבי הלב. שירה והאזנה לאוברטונים מכווננת את המח לרטט מעודן יותר. יצירת מרחב מקודש מרחב מקודש הוא מרחב היוצר מתחם שמסייע להציף את המחשבה וההוויה מתוך התכנים היומיומיים העמוסים לעייפה מחשבות ורגשות כל אלה מסיחים את הדעת מהשהייה בתוך הגוף והנפש כאן ועכשיו לתוך תכניות, ניתוחים אנלטיים ומערבולות רגשיות המלוות את התודעה לעיתים קרובות מדי במהלך היומיומי. אפשר ליצור את המרחב הזה על ידי טיהור אנרגטי רק בעזרת ההתכוונות לבדה. ואפשר לעזור להתכוונות הזו לקרות על ידי שימוש בקטורת לניקוי החלל והאויר סביבינו. ובחפצים שונים שמזכירים לנו את מהות התרגול. דמיון ממוקד - מחקרים פשוטים מראים שהגוף מגיב למצב דמיוני כפי שהוא מגיב למצב אמיתי, הנחייה מפורטת של הצבעים והמראות הקשורים באכילת פלח לימון מעלים רוק בחלל הפה. אדם ההולך בחושך ומדמיין שמישהו עשוי לעקוב אחריו נתקף מייד בגל פחד, לפני שהוא מזכיר לעצמו שזהו מצב דמיוני. חלק גדול מתוך האסאנות אנינו יכולים לבצע משום שעדיין מעולם לא ביצענו אותן. גם אם התנאים הפיזיים כולם עומדים לרשותינו. ניסוי פשוט שערכתי בעצמי היה לעצום את העניים ולדמיין מסך לבן שעליו אני יכולה להקרין תמונות ככל שארצה. בתמונה שאני מקרינה אני רואה את עצמי מהצד. גם לזה בלבד נדרש אימון . כשהצלחתי לראות את עצמי כפי שאני נראית בעני המתבונן בי, 'הקרנתי' על המסך אותי מבצעת אסאנה מסויימת באופן מושלם יותר ממה שעשיתי עד היום. אחרי שהתבוננתי בתמונה הזה בתשומת לב וגם דימיתי את התחושות הנלוות אליה, נוכחתי לדעת שגם בגופי אני יכולה להגיע רחוק יותר ממה שהצלחתי עד כה. דבר ידוע הוא שהיכולות שלנו מרחיקות לכת הרבה יותר מכפי שנוכל להאמין. ובתרגילים מעין אלו אנו מוכיחים זאת לעצמינו שוב ושוב. אבל כמעט תמיד לאחר מכן אנחנו חוזרים אוטומטית ונסוגים אל הגבולות המוכרים שלנו. אלה שהתרגלנו אליהן בחזרה אינסופית על מחשבות ותנועות שסיגלנו לעצמינו במהלך החיים. רק חזרה הולכת ונשנית של תבניות חדשות שאנו מאמצים לעצמינו מרצוננו הטוב, עשויה להרחיב את התבניות המחשבתיות ולהוציא אותנו 'מהקופסא' הנוחה שבשקעים שלה אנו נוהגים לנוח. המערך של התנוחות השונות ביוגה הינו בעצמו דרך לסגל לגוף הרגלים ותת הרגלים חדשים שבסופו של דבר מאפשרים לזרמי תודעה רעננים לפרוץ להם דרך בתוך וגם מעבר לגוף הפיזי. מה שמניח דגש נוסף ורב משמעות על הביצוע המדוייק והנכון של התרגול. התמסרות devotion או דרך הלב- ללא האלמנט הזה - התרגול יהפוך להתנהלות אוטומטית, חדגונית ולא אפקטיבית, אם בכלל יוכל התרגול להתקיים. יחד עם הידע המרובה וההקשרים ההגיוניים שבין הדברים, הסדר הנלמד של התנוחות השונות. אל כל אלה נלווית דרך הלב. כל ההתפתחות של דרך החיים הרוחנית מושתתת על התובנה העמוקה שאין דבר בחיים המוחצנים שעשוי להשתוות לסיפוק העמוק ולשקט הנפשי שהתבוננות פנימה והעמקה אל תוך הנפש עשוייה להביא לנו. החיים רצופים בגלי עונג שתמיד מגיעים אל שיאם ולאחר מכן מתפוגגים ומשאירים אותנו מרוקנים זמן מה בציפייה לעונג הבא. ועד שהוא מגיע אנחנו נתונים לשפל הבלתי נמנע וממשיכים להטלטל בין גלי הים, מנסים להאיחז באותם הדברים שגרמו לנו הנאה קודם לכן וכל נפילה ומעידה מכאיבה שבעתיים דווקא לאור הזכרון של אותם הדברים שאהבנו ושגרמו לנו הנאה. כך נמשיך להטלטל עד שבמוקדם או במאוחר נתחיל לגלות שהיציבות היחידה שאפשרית לנו היא בעומקים, שם אין טלטלה בין הגלים הסוערים והמיים שקטים, תפוחים ומלאי רבדים. מי שגילה את העומקים הללו, לא נותר לו אלא לצלול שוב ושוב לתוכם, יותר ויותר לעומק, התובנה הזו מביאה אתה את ההתמסרות, את דרך הלב. התרגול מביא אותנו לגעת בנפש ולעיתים לטבול בזוהר האינסופי של הנשמה. העומקים האלו מצויים שם בכל עת והיוגה היא דרך לצלול לתוכם. ההתמסרות אינה יכולה לנבוע מתוך הבנה שכלית. אלא רק מתוך הבנת הלב שהתנסה בעומקי הים.
More Posts
Share by: